Lefelé néző kutya, kobra, íj, hegy, bot, fa, félhold, táncoló Shiva,
hős...stb. mind egy-egy ászanának, testtarástásnak a nevei a jógában.
Élőlények, növények, állatok, emberek, istenségek, félistenek, használati
tárgyak, égitestek, tájegységek széles és különös tárháza jelenik meg az
elnevezésekben.
Beszédes nevek ezek, amelyek
részben ősi, mítoszokat, legendákat, tanításokat rejtenek a gyakorló, kereső
számára. Beszédes nevek, amelyek a körülöttünk és a bennünk lévő világ megfigyelésén,
megismerésén alapulnak és az anyag, a lélek, a szellem univerzális törvényszerűségeivel
ismertetnek meg bennünket a külső forma és a belső átélés által.
Ez egy szimbolikus nyelv, hiszen az
által, hogy „belebújunk”, felvesszük ezeket a „szerepeket” az ászánagyakorlás
során, egyre mélyebben érthetjük meg, élhetjük át, fedezhetjük fel azokat a
minőségeket önmagunkban, amelyeket az adott testhelyzet hordoz.
A hős vagy a harcos, azaz
Virabhadra testhelyzeteivel, már a jógagyakorlás kezdetén megismerkedhetünk.
Alapászánák. Megalapozottságot adnak a gyakorlásunkhoz és felkészítenek
bennünket az összetettebb, bonyolultabb testtartásokra. A tradicionális gyakorlásban
a „harcos pozíciók” 3 ászanát foglalnak magukba, a modernebb irányzatokban a
sorozat 2 további pozícióval is kiegészül.
A harcos pózok nagy erőkifejtést
igénylő, álló és egyben egyensúlyt fejlesztő ászanák is. Komoly szerep jut a
lábaknak és a talpaknak, mind a stabilitás, az alátámasztás, tartás és az egyensúlyozás
tekintetében. Erősen dolgoznak a csípő körüli, csípőt támogató izmok valamint a
köldök területe is. Nyílik a mellkas, aktív a váll és a kar. A virabhadrák
fokozzák az állóképességet, az ellenálló képességet, a kitartást, aktivizálnak,
ébresztik a lelkesedést és a harci tüzet. Edzik a testet és edzik az elmét is.
De ki is ez a harcos, akiről a
nevét kapta ez a testhelyzet?
Virabhadra, Shiva egyetlen
hajszálából született és ez ad némi magyarázatot a természetére. Shiva a hindu
hármasság pusztító istene, aki képes elégetni, elpusztítani, porig rombolni
mindazt, ami elavult, üressé vált, ami akadályt jelent a fejlődésben, a
továbbhaladásban.
Shiva, felesége Szatí méltatlan és
megalázó halála miatt iszonyatos haragra gerjed, haját tépi és bosszút esküszik
a helyzet okozóinak. Elsősorban Daksának, Szatí édesapjának, aki számos erénye
mellett egy öntelt és büszke alak. Önmaga dicséretére és hatalmának
fitogtatására mutat be áldozatot az Isteneknek, a helyett hogy a mindenki
szívében élő, hallhatatlan, transzcendens szellemi erők előtt hajtana fejet.
Shiva haragja lángra lobban és dühe
pusztulást hoz. Egyetlen kitépett hajszálából létre hívja Virabhadrát, az
„ezernyi fejű-szemű karú, vértől csöpögő tigrisbőrbe öltözött, lángoló íjjal
felfegyverzett, kezeiben csatabárokat forgató szörnyeteg”-et. Virabhadra
elpusztít és feléget mindet és mindenkit, aki szerepet játszott felesége
halálában. Lángok, gyilkosság, levágott fejek, pusztulás, mint egy
tisztességes, hollywood-i akciófilmben.:)
De pillantsunk csak bele a
testünkbe a Virabhadra pozíciókban!
Én a testalkatomból és életmódomból
kifolyólag úgy érzem, hogy egészen tűrhető állóképességgel, erővel és
kitartással rendelkezem. Szeretem a kihívásokat és jól bírom az erőpróbákat. A
"Virák" különösebben soha nem jelentettek gondot.
A múlt alkalommal azonban ízekre
szedtünk és testalkatunkra optimalizáltuk Gabi segítségével
a"hősöket", beépítve néhány (számomra) egészen új szempontot is. A
korrekciók hatására az egyik pózban az elülső combizmom szinte lángra lobbant,
a másik pózban pedig a belső combom égett. Csak reménykedtem, hogy a nadrágom
nem gyullad ki. :) Dolgoztam erősen a talpakkal is a talajba, a fázós
lábikómnak már nyoma sem volt. A csípő és medence izmainak aktív munkája
valamint az ujjayi légzés hatására a köldököm környékéből sugárzott szét a
forróság az egész testembe. Tűz van babám!:)
Nem pusztán arról van szó, hogy
melegem volt, hanem arról, hogy éreztem magamban a belső tűzet.
A tűz alaptermészete, hogy
átalakít. Az anyagot energiává, a durva minőséget finomabb minőséggé. És
fontos, az is, hogy a lángok mindig felfelé, az ég felé törekszenek. A tűz
ereje, egyik aspektusa kétségtelenül pusztító. De gondoljunk csak a felégetett
tarlóra, amely később termékenységet és megújulást hoz a földnek. Így talán
érthetővé válik a pusztulás átalakító, tisztító szerepe.
Daksa önteltségének pusztulnia
kellett, a tisztító tűzben elégnie, hogy tovább léphessen, hogy tovább
fejlődhessen az ÉN megismerésében.
A virabhadra ászánák tehát erőt, kitartást, stabilitást és
megalapozottságot nyújtanak mind a fizikai gyakorlásban, a hétköznapi
"harcokban" és mentális szinten pedig, a szellemi fejlődés olykor
rögös útján. A gyakorlat hatására a bennünk ébredő tűz ereje segít megújulni,
megtisztulni, átalakulni, hogy felismerjük, saját igazi természetünket, hogy
leváljon rólunk a felesleg és kiteljesedjünk az ÉN-megvalósítás ösvényén.
Szuper! Örülök, hogy ilyen teljesen új tapasztalatokat sikerült szerezni a Virabhadrasana közben:) Jó kis blog lett. De mi az a másik két verzió, amire gondolsz a klasszik vira II, I, III mellett?
VálaszTörlésA továbbgondolt vira változatokkal többnyire modern irányzatokban találkoztam.
TörlésItt egy kép a IV-esről: http://innerwhisperscouk.blogspot.hu/2011/08/knights-and-warriors.html
Az V-ösként pedig az 'elöl lévő hajlított láb mellé történő hajolás, ujjak hátul összefűzve' pózban találkoztam. (Ezek persze mind egy-egy klasszik póz variánsai)
http://katvonyoga.wordpress.com/2013/05/30/warriors-prayer-flow/
szia Adri! Nagyon tetszett a tüzes rész, hogy személyes tapasztalatról (is) írtál. Szuper lett, gratulálok! Emese
VálaszTörlésNagyon tetszett Adri, hogy nem ragadtál le a történetnél és továbbgondoltad!! Öröm volt olvasni! Karika
VálaszTörlésHú, nekem nagyon tetszett a felvezetés és a személyre szabott végrehajtós rész! Bori
VálaszTörlés